2024 18 liepos

20 thoughts on “Psychedelic, psytrance

  1. Sitas pasileido. Visai nieko, tik kartais nepatiko toks vienodas padarymas, negaliu pakest vienodu garsu ilgai klausyt. Nu jei is mano klausomos muzikos paemus panasiausias turbut butu industrial, tai prie jo ir pasiliksiu, ten sunkesni garsai, ne tokie bum bum bum ir siaip patys renginiai zavi ir visada pateikia kazko naujo.
    Dekuj uz pazinti su kitokia muzika. O gal galima butu teorijos truputi? Kokie bruozai svarbus, kokie garsiausi veikejai, kokie renginiai, kas dedasi per tusus(koncertus), kaip lietuvoj sita muzika prasisuko?

  2. Psychedelic trance, dažniau vadinama tiesiog psy trance, yra trance muzikos atšaka, kuri kilo ankstyvaisiais 1990. Šis stilius turi apie 135-150 bpm tempą, savitą besikartojančia bass’o liniją ir daugybę fone aidinčių garsių. Kūrinio struktūra yra chaotiška – nesikeičia tik ritmas (patys kickai ne tokie kaip techno, bet tokie trumpi ir aštresni, nu trancovi žodžiu), o garsai įmetami vis kiti ir kiti ir dažniausiai retai kartojasi – tai simuliuoja kažkokią psihozę ar pan ;]. Ši atšaka daugiausia šiuo metu propoguojama UK, Izraelyje, Brazilijoje, Serbijoje ir Goa.

    Psytrance festivaliuose šis stilius dažniausiai grojamas kartu su goa trance, kuris yra psy trance subžanras. Ištikrųjų šie stiliai beveik nesiskiria, goa tiesiog turi melodijas, kurios šiek tiek primena indišką muziką. Psy trance tėvu laikomas Raja Ram, o pati pirmoji grynakraujė psytrance atsirado 1990ais iš tokių atlikėjų kaip Timeshard ar Eat Static (Planet Dog record label), na o pirmasis leibelis pašvęstas šiai muzikai buvo Dragonfly Records, kuri greit tapo Londono psytrance centru. Šis leibelis išleido pirmąsias psy kompiliacijas, na o po to buvo sukurta daugiau kompanijų, kurios susidomėjo psy. Vis tik Anglijoje plėstis šiam stiliui trukdė Anglijos įstatymai (anksti užsidarantys klubai ir t.t. Sucks ta Anglija) Tad 1994 Vokietijoje garsioji Spirit Zone Records pradeda populiarinti psy. Po pakilimo, 1997 psy išgyvena nuosmūkį – krito cd pardavimai, bakrutavo nemažai leibelių. Oficialiai mirtį paskelbė ir vienas psy lyderių Tsuyoshi Suzuki, savo albume užrašęs "RIP: Mother Theresa, Princess Diana, William Burroughs, Goa trance." Minėtais metais grynakraujis psy beveik išnyko – tiksliau evoliucinavo – į jį įsigėrė progressive trance, house ir techno elementai, bei buvo mažiau fokusuojamasi ties goa ir psy . Vokietija 1997 ir 1998 tapo merdinčio judėjimo centru. Šiuo laikotarpiu pasirodo "Tomasz Balicki (Atmos) – Klein Aber Doctor", kuris vėl prikelia šį stilių. Dabar pirmąsyk, kiekvienos šalies psy įgauna savų spalvų – Izraelio, Vokietijos ar Japonijos muzika tapo skirtinga. Ypač didelią įtaką psy ir goa padarė Izraelis. 1988aisiais pasikeitė Izraelio įstatymai ir politinė padėtis, dauguma Izraelio gyventojų gavo pirmą kartą vizas į Indiją. Dauguma jų buvo baigė karinę tarnybą ir ieškojo vietos poilsiui, kuri daugumos tapu Goa paplūdimiais, o iš čia jie parsivežė naujo stiliaus įrašų, kuriuos nemažai pamėgų ir pabandė daryti kažką panašaus. Izraelyje palaipsniui susikūrė ištisa psy kultūra, o geriausiai žinomu Izralio atlikėju galima tituluoti galbūt Infected Mushroom.

    Vėlyvaisiais metais psy pardavimai vėl smunka, tik keletas atlikėjų sugebėjo parduot daugiau nei 20.000 albumų – tai Hallucinogen, G.M.S., Infected Mushroom, Transwave ir Astral Projection. Hallucinogen’o "Twisted" buvo parduotas maždaug 85,000 kopijų. Kodėl paskutiniu metu leidybos scena yra smukus pasakyti sunku. Kai kas sako, kad dėl overprodukcijos – naujų psy atlikėjų ir leibelių atsiranda vis daugiau, tačiau daugumos muzika yra prastos ar vidutinės kokybės.

    Pati psy trance dažniausiai grojama kartu su goa, ambient, progressuve ir minimalist trance. Dažniausiai psy trance grojama atvirose vietuose – legaliai ir ne. Narkotikų kultūra šiame stiliuje taip pat savita. Psy festivalių narkotikus vartojanti publikos dalis daugiausia skraido ne ant XTC, o daugiau vartoja haliuciogeninius narkotikus – tokius kaip LSD ar grybus (bandyt nerekomenduoju). Patys festivaliai pasitaiko trunka net kelias dienas.

    Tai 100% undergraundinis stilius, skirtas tikrai ne visiems. Taip pat kiek teko skaityt dauguma atlikėjų psy kūinius daro grynai ant Softo, be gudrios ir daug kainuojančios įrangos. Mano pastebėtas minusas yra galbūt tik tas, jog čia dauguma kūrinių yra gana panašūs ir įsitvėrę tų pačių "kelionių po kosmosą" idėjų. Vis dėl to panašių pararelių galima ižvelgt visur – galima teigti, kad techno per daug monotoniškas o gabber’yje egzistuoja daugybė "bukų" kūrinių ir pan. Bet in conclusion pasiilgusiems kažko įdomesnio ir ungerground pora miksų šio stiliaus susirast tikrai verta. Gal ir užkabins. Gal ir ne. Spręsti jums.

  3. Dar vienas PsyTrance’o aprasymas:

    ===Author: Alienatix===
    ====Trance-lated by LIZergin====

    1.Psychedelic Trance – kas tai?

    Psychedelic trance tariama kaip [‚saike‘delik tra].
    Reiketų skirti dvi sąvokas: psychedelic trance kaip sąmonės būsena ir kaip šiuolaikinės elektroninės muzikos kryptis, nors jie kažkiek susikerta tarpusavyje.

    Žodis psychedelic reiškia medžiaga, kurios poveikis sukelia pas žmogu pakitusią sąmonės būseną. Ta būsena charakterizuojasi išplitusiu išorinio pasaulio suvokimo spektru, sugebėjimu įsigilinti į savo vidinį pasaulį, stebėti visokiausius fenomenalius aplinkos pokyčius, jausti susivienijimą su ja, dažnai su sąvojo ego praradimu. Dažniausiai šie pokyčiai linkę halucinogeninėms įtakoms, kurie gali pasireikšti kaip regėjimo, klausos ir lytėjimo pojučiai bei jų kombinacijos. Matomi vaizdai paprastai charakterizuojasi ryškiomis sodromis spalvomis ir gali persilieti iš vieno atspalvio arba heometrinės formos į daugumą kitų.

    2. Ką reiškia žodis psychedelic?

    Pirmas terminą psychedelic pasiūlė kanadietis psichiatras Hemfris Osmondas – vienas iš pirmųjų LSD-25 tyrinėtojų. Jis reiškia išreiškiantis sąmonę (nuo graikiškų žodžių psyche – siela, delic – išreiškiantis). Žodis psychedelic turi sinonimus: psychotomimetic, enteogen, fantasticum.

    Vėliau žodžio psychedelic prasmė išplito ir aprėpė taip pat reiškinius ir faktorius (necheminius ir nemedikamentinius), kurie duoda žmogui galimybę pereiti į pakitusią sąmonės būseną arba patys yra žmogaus kuryba tokioje būsenoje. Pavyzdžiui naujosios meno pakraipos – psychedelic art, psychedelic music ir kiti.

    Psychedelic trance būsena – tai būsena, panaši į transinę, sukelta psichodeliko poveikiu arba su nemedikamentozinių priemonių pagalba. Tokia busena, pavyzdžiui, gali būti taip vadinama oceanic ecstasy, ne kartą pastebėta pas pacientus psichodelinės terapijos seansose, kuriuos 60–70 metais vykdė transpersonalinės psichologijos tėvas Stanislovas Grofas.

    3. Kaip vystėsi psichodelinė muzika?

    Gilias psychodelic trance stiliaus šaknis reikia ieškoti XX amžiaus 50-ųjų gale 60-ųjų metų pradžioje, kai atsiranda psichodelinė roko muzika (grupė Greatful Dead). Dar vienu psichodelinės muzikos protėviu skaitomas projektas Pink Floyd – būtent tada prasidėjo eksperimentai su elektronine aparatūra, kad gauti iš jos naujus nuostabius psichodelinius garsus. Technologijų vystimasis su laiku privėdė prie Techno muzikos atsiradimo, kuri ir davė transui gyvenimą. Taip įvyko, kad tuo pačiu metu firma „Roland“ išleido dabar jau legendinį sintezatorių TB-303. Galima pasakyti, kad būtent TB-303, su kuriuo tais laikais buvo kūriamas kiekvienas trekas, dave transui savo unikalų ir specifinį skambesį, kuriam biški vėliau davė pavadinimą goa trance.

    4. Kas yra goa trance ir kuo jis skiriasi nuo psychedelic trance?

    Goa – tai vienas iš valstyjų Indijos vakarinėje pakrantėje. Kultūriniame ir dvasiniame plane Goa labai skiriasi nuo kitos Indijos, todėl kad iki 1960 m. jis buvo Portugalijos kolonija.
    50-ųjų metų pabaigoje 60-ųjų pradžioje šį vieta buvo atrasta nedidele hipių-keliautojų grupe, kurioje buvo ir žmogus su pravarde Eight Finger Eddie (bent jau taip sakoma legendoje). Nuo tų laikų tuo momentu maža psichodelinė scena pradėjo rengti ten savo vakarėlius sausojo sezono (nuo spalio iki kovo) metu. Buvo atidarytas paplūdimio teatras, psichodelinė roko muzika užėmė dominuojančią poziciją. Europoje, kur nebuvo išsivysčiusios psichodelinės muzikos dėl pankų kultūros vyravimo, atsirado Detroito hausas ir techno. Europos hipiai jau pradėjo rengti naujus šokių vakarėlius, kūpinus naujais ritmais ir kultūra.
    Tuo metu Indijoje keliautojų subkultūra nunešė tą muziką į festivalius, vykstančius Andžunoje, Vagatoroje (paplūdimių pavadinimai Goa pakrantėje), taip pat į Ko Samui , Ko Pangane, Katmandu ir į kitas vietas. DJai, muzikantia ir visi, kas daugmaž buvo susijęs su naująja kultūra, dalinosi su senais hipiais naujais požiūriais į gyvenimą. Visa tai kartu su Indijos kultūra privertė keistis ir atspindėti tuos jausmus ir įsitikinimus. Tokiu budu atsirado goa transas. 90-ųjų pradžioje jis išėjo iš tos subkultūros ribu ir pradėjo aktyviai plisti visoje Europoje. Su laiku vis daugiau naujų žmonių ateidavo į tą muziką, ir ji pradėjo greitai vystytis: atsirado naujos tendencijos , naujos stiliaus atšakos. Iki 1998 metų didelių skirtumų tarp goa ir psychedelic transu nebuvo ir vieną savoką galima buvo pakeisti kita. Vėliau skirtumas tarp tų atšakų pradėjo didėti. Goa transas su laiku tapo labiau komerciniu, jo skambesys kupinas to paties TB-303 melodijomis ir semplais. Pasidarė aišku, kad goa stovi vietoje, o dauguma nauju treku – senų muzikalinių idejų perdirbimas.
    Psychedelic trance atvirkščiai pradėjo keistis ir po biški atsisakė nuo aiškių melodinių konstrukcijų, naudodamas kietesnio charakterio semplus. Atsirado net atšaka, pavadinta progressive trance, dažniausiai pilnas techninio minimalizmo.

    5. Kas yra break trance?

    Verta paminėti apie atšaką break trance arba psy break, kuris atsirado ir mirė 1998 m. Tai buvo tikrai įdomi progresyvi kryptis, kurioje standartinis tiesus ritmas buvo pakeistas laužytu ritmu, davusiu psichodelinei muzikai išskirtinį skambėsį ir energetiką.

    Šiuolaikiniame psytrance skambėsys daugiau remiasi bass-sudedamaisiais, dažnai trekai panašus į techno. Užtenka įvairiausių eksperimentų, įrodančių, kad muzika vystosi, o tai reiškia, kad po kažkiek laiko ji suskambės naujai, ir niekas nežino, kaip, because it‘s psychedelia!

    6. Psytrance – tai šokių muzika?

    Taip, pirmiausia tai šokių muzika. Kai kurie žmonės kažkodel žiūri į tokią muziką lengvabūdiškai ir įsispyrusiai vadina ją linksminančią ir pramoginę. Neneigiant to, galima pastebėti, kad šokis yra viena iš seniausių technikų , kurią naudojo šamanai, norėdami pasiekti mistinės busenos. Be to šokis yra vienas iš aktyvios (dinaminės) meditacijos rūšių. Kūnas ir pasąmonė susieti, todėl kūno judėjimai šokio metų gali padėti pasiekti pakitusios sąmonės busenos, juo labiau kartu su psichodeline muzika ir teisingu set/setting.

    7. Kas yra set/setting?

    Set – tai individualus kiekvieno žmogaus nusiteikimas vakarėlio metu, atitinkantis tiems ketinimams, su kuriais jis atėjo į party. Geras nusiteikimas numano pozityvą, geranoriškumą su aplinkiniais ir norą pasidalinti džiaugsmu nou šokio, muzikos ir bendravimo.

    Setting – aplinka, kurią sukūria vakarėlio organizatoriai. Tai apgalvotas ir konceptualus dizainas, jauki šokių aikštelė, kokybiškas garsas, malonus kvapai ir t. t., tai yra viskas, kas padeda sukurti reikalingą vakarėliui atmosferą.
    Geras transo vakarėlis neįmanomas be sekmingos set/setting kombinacijos. Tai reiškia, kad vakarėlis priklauso kiek nuo organizatorių, tiek ir nuo žmonių šokių aikštelėje.

    8. Kas yra PLUR?

    Verčiant iš anglų kalbos P.L.U.R. tai Peace (Taika), Love (Meilė), Unity (Vienybė) ir Respect (Pagarba).
    Papildomos informacijos galima rasti Lauros Manifeste. Taip pat naudinga susipažinti su PLUR atsiradimo istorija.

    9. Ar transo muzika yra susijusi su kokia nors filosofija arba religija?

    Ir taip, ir ne. Ši muzika nėra dvasinė religijos kontekste, bet dvasinė dėl savo tūrinio, priklausant nuo klausytojo. Tas pats trekas gali buti suvokiamas skirtingai ir sukelti skirtingas busenas. Muzika – tai informacijos nešiotojas, kalba, naudojanti kaip abėcėle ne ribotą raidžių skaičių, o begalybę skirtingų garsų ir tonų. Dėl šitos ypatybės negalima interpretuoti muzika kažkaip vienaip, tai priduoda jai begalinį universalumą. Grįžtant prie religinių klausimų, pastebėkime, kad transas turi gilias istorines šaknis. Dar senovei žmonės išmoko naudoti ritmą religiniams ir kultiniams tikslams.Šamano mušimai pagaliu per pro-bugną iš įtemptos mamonto odos, ekstaziniai pagonių šokiai aplink laužą, – viskas tai liko mūsų pasamonėje ir persidavė nuo protėvių genetinių būdu. Todėl šiuolaikinė šokių muzika – tik nauja senų ritualų implementacija, bet jau su šiuolaikinės technikos pasiekimais garso srityje. Nereikia galvoti, kad susidomint transu, reikia propaganduoti kokią nors religiją. Ypač stipri tokio pobūdžio iliuzija gali susikurti žinant apie goa transa, kurio gimtinė yra Indija. Iš tikrųjų transas įtraukė į save daugėlį dalykų iš rytų misticizmo bei induizmo, budizmo, šivaizmo. Tai pasireiške tam tikrų semplų naudojimu, trekų pavadinimais bei vakarėlių dizainais. Tokia simbiozė su rytų kultūra dėsniga dar ir todėl, kad psichodėlinė patirtis turi labai daug bendro su religine ir mistine patirtimis. Juo labiau, kai Uolterį Steisą, kuris skaitomas autoritetu filosofijos ir misticizmo srityje, paklausė, ar panašūs psichodeliniai į mistinius pojūčius, jis atsakė: „Klausimas ne tame, ar jie panašūs: jie ir yra mistiniai“. Reziumė: klausytis transo gali bet koks žmogus, kuris randa toje muzikoje kažką įdomaus.

    10. Kaip reikia šokti pagal transą?

    Žmogus, užduodantis tokį klausimą, turi susitaikyti su mintimi, kad atsakymą jis gali gauti tik iš savo pasąmonės. Kitaip tariant, niekas nepasakys, kaip reikia šokti pagal tokią muziką, nes kaip jūs bešoktumėte, visada šis šokis bus teisingas, jei tik nesistengiate savęs kontroliuoti ir nesirūpinate, kaip atrodote iš šalies. Aišku, pradžiai galima pažiūrėti kaip šoka kiti ir prisijungti prie jų ritmo, bet kaip tik muzika užvaldys jūs, nesipriešinkite, leiskit savo kūnui judėti savo ritme – tada būtinai gausite malonumą iš šokio.

    11. Kam vaikščioti į vakarėlius, kai galima klausytis transo namie?

    Geras vakarėlis turi kelias geras savybes.
    a) vakarėlyje jus patenkate į tam tikrą atmosferą, kūpiną pozityvių žmonių, turinčių panašius interesaus ir muzikinius skonius kaip ir jūs, o tai jau malonu.
    b) jūs turite galimybe pašokti ir pasiklausyti geros muzikos kokybiškame garse (tada net seni trekai skamba kitaip).
    c) vakarėlyje groja DJai. Kiekvienas DJus kruopščiai parenkinėja muziką savo setui ir padaro tiap, kad visi trekai skamba kaip viena ilga pulsacija. Tai labai svarbu tam, kad šokių aikštelė pasiekti reikalingos būsenos, ir jūs būtinai pajūsite tai, kas neįmanoma, klausantis muzikos namie.
    Ir, be abėjo, puikiai praleidžiate laiką, prisirinkdami šviesių emocijų ir gerų įspudžių.

    12. Kas yra open air?

    Open air party – tai vakarėlis gryname ore, paprastai užmiestyje, gamtoje, rengiamas šiltu metų laiku. Visa audio aparatūra nuvežama į vietą ir gauna energiją iš generatoriaus. Pačioje vietoje kūriamas minimalus dizainas, todėl kad paprastai ji ir taip graži. Transas atviroje erdvėje po žvaigždėmis kažkur miške suvokiamas visiškai kitaip, nei klubo patalpoje, todėl openai labai patinka transeriams, net nežiūrint į nepatogumus. Pati idėja rengti vakarėlius atvirame ore kilo iš Goa, kur pirmieji goa transo tūsai buvo rengiami paplūdimy Indijos pakrantėse.

    13. Ar būtina vartoti psichodelikus arba narkotikus, kad suvokti muziką?

    Ritorinis klausimas.
    Psichodelinė muziką prisiskiria prie tos muzikos kategorijos, kuria reikia jausti, suvokti tiesiogiai, o ne stengtis ją suprasti arba išanalizuoti.
    Žmogui su gana atviru suvokimu, geru nusiteikimu ir teisingoje aplinkoje nereikia stimuliatorių. Muzika pati yra pokyčių jūsų sąmonėje katalizatoriumi.

    P. S. Daug raidziu…
    P. P. S. Atsiprasau uz klaidas 😳

Parašykite komentarą