2025 17 kovo

9 thoughts on “Tai kas įdomu

  1. Alaus tradicijos Vokietijoje

    Vokiečiai pavalgyti mėgsta. Taip pat jie skanius ir įvairius skirtingų regionų valgius mielai užsigeria alumi. Ko jau ko, bet alaus įvairove ši šalis gali didžiuotis. Juk ne veltui Vokietija vadinama alaus šalimi. Įvairių tyrimų bendrovių duomenimis, vokiečiai (įskaitant ir abstinentus, vaikus ir visus kitus) kasmet išgeria maždaug po 150 – 190 litrų alaus!

    Tai byloja, kad alaus tradicijos šioje šalyje – tikrai labai senos, o receptūros – labai įvairios. Markas Tvenas apie alų Vokietijoje rašė: „Alus šioje šalyje yra toks įvairus, kaip ir kieme kudakuojančios dedeklės“. Tikra tiesa. Šiandien šalyje gaminama daugiau kaip 5000 rūšių įvairaus alaus.

    Vienoks alus mėgstamas Bavarijoje, kitoks – Šiaurės ar centrinėje Vokietijoje. Tačiau pagal savo stiprumą ir skonines savybes šis gėrimas dažniausiai skirstomas į tris sąlygines rūšis.

    Pirmajai galima priskirti labai lengvą ir šviežią alų (pvz., Kölsch. Šis alus yra toks lengvas, kad vokiečiai juokauja, jog tai vanduo, kuriuo buvo plaunamos alaus statinės), šviesų (žinomą visame pasaulyje Pils arba Pilsner pavadinimu) bei tamsų (nors tamsus alus Vokietijoje gaminamas, jis nėra labai populiarus, ir šiai rūšiai priskiriamas daugiausiai importuotas alus).
    Aukščiau minėtas skirtingų alaus rūšių skaičius yra oficialus. Tiek rūšių alaus gamina Vokietijos aludarių pramonininkai. Tačiau dažnas vokietis bent retkarčiais išsiverda alaus savo reikmėms. Naminis alus yra labiau paplitęs Šiaurės Vokietijoje. Tarkime, Braunšvaige viduramžiais daugelyje namų buvo didesni ar mažesni alaus bravorai, o naminio alaus pasigamina bene kas antras miestietis.

    Alus buvo gaminamas ne tik viduramžiais – pirmoji alaus darykla, priklaususi vienuoliams, Miunchene buvo užregistruota dar 1040 metais. Vokietijoje buvo leidžiami net specialūs įstatymai, įsakantys „mėgautis šiuo nepaprasto skonio gėrimu, suteikiančiu žvalumo ir energijos“, arba priešingai – draudžiantys paprastiems miestiečiams gerti alų.

    Tačiau išgyvenęs ilgus šimtmečius, išvengęs įvairių negandų, vokiškas alus pasiekė ir dabartį. Jis yra bene labiausiai paplitęs pasaulyje. Ir kartais to net neįtartum. Štai bene geriausio vokiško alaus darykla „Beck’s“ (šis alus geriausiu yra pripažįstamas daugelio alaus žinovų) valdo arba yra viena iš stambesnių akcininkių daugiau kaip šimto įvairių alaus daryklų visame pasaulyje. Tačiau kartais net neįtarsi, kad geri šį alų: tikruoju „Beck’s“ alumi gali vadintis tik gėrimas, pagamintas Bremene, kur yra pagrindinė gamykla, įkurta 1874 metais, ir Filadelfijoje, alaus darykloje, įkurtoje 1876 metais (nors tas alus skirtas pardavinėti tik JAV rinkoje). Todėl kartais net už ispaniškos ar braziliškos etiketės butelyje gali „slėptis“ tikriausias vokiškas alus. Tačiau ne tik šis alus yra populiarus. Tikriausiai niekam nereikia daugiau pasakoti apie „Wahrsteiner“, „Jever“,„Astra“ ir kitas vokiško alaus rūšis.
    Alus, jo degustavimas ir kitos su alumi susijusios pramogos yra populiari savaitgalio praleidimo forma Vokietijoje. Ir ne tik savaitgalio. Alui skirta garbinga vieta kulinarinio paveldo kelionių tarpe. Šalyje yra daug restoranų, turinčių nuosavas alaus daryklėles. Jos yra visiškai vienodos (tokia pati įranga), verdamas alaus kiekis vienodas (verdama, kad patenkintų restorano reikmes), net pats alus yra beveik vienodas (verdamas šviesus, tamsus alus ir dar viena rūšis, kuri keičiama priklausomai nuo metų laiko, švenčių – specialus alus verdamas vasarą, žiemą, prieš Kalėdas, Velykas…), visi bravorų savininkai didžiuosis savo gaminamu alumi, būtinai pavedžios po alaus daryklėlę, papasakos, kaip verdamas alus ir… pasiūlys paragauti. Beje, toks alus yra brangesnis, nei įprasta – 0,3 l bokalas kainuoja 2,50 EUR (paprastai už šią sumą galima išgerti pusę litro alaus).
    Įvairūs restoranai prigalvoja įvairių pramogų. Viskas skirta tam, kad pritrauktų kuo daugiau turistų. Pavyzdžiui, Kylyje esančiame restorane „Kieler Brauerei“ pietūs kainuoja 17,95 EUR. Į šią kainą įskaičiuota milžiniška porcija pietų (labai daug mėsos, bulvių, dešrelių ir pan. – tikri bavariški pietūs. Beje, vienos porcijos, kurią pateikė restorane, pakaktų trim!), ekskursija po alaus daryklėlę, o po jos – 90 minučių galima nemokamai gerti tiek alaus, kiek pajėgsi. Priklausomai nuo kompanijos dydžio, ant stalo pastatoma 10 arba 30 litrų „statinaitė“. Braunšvaigo restorane „Zum Löwen“ bravoro savininkas ekskursiją pradės atnešęs bei ant stalo padėjęs pagrindinius alaus gaminimo produktus – skaldytus ir neskaldytus miežius bei apynius. Vėliau prie tokių pačių įrengimų papasakos tokią pačią istoriją. Vanduo tinka ne bet koks, jis kaitinamas, verdami miežiai, dedami apyniai, alus fermentuojasi, o po savaitės – parduodamas. Po ekskursijos, kad greitai neišgaruotų prisiminimai, įteiks ir diplomą, kuriuo išsakoma didžiulė pagarba bei susižavėjimas alaus seminaro „dalyvio“ parodytu susidomėjimu ir išreikštomis žiniomis.

    Tačiau nei vienas alaus daryklos savininkas neperspėja, kad alumi piktnaudžiauti nedera. Alkoholis, kurio alui suteikia apyniai (tiksliau, didelis jo kiekis), sukelia nemalonų jausmą, liaudies populiariai vadinamą „pachmielu“. O apyniai rusiškai – „chmiel“.

    Į sveikatą! Zum Wohl!
    Arba tiesiog – prost!

  2. Aleksandrijos švyturys
    Aleksandrija buvo įkurta 332 m. pr. m. e. Nilo deltoje, buvusio Egipto miestelio Rakočio vietoje. Tai buvo vienas pirmųjų helenizmo epochos miestų, pastatytų pagal vieningą planą. Jame stovėjo Aleksandro Didžiojo sarkofagas, mieste buvo įkurtas menų ir mokslo centras. Aleksandrija pagrįstai didžiavosi didžiausia ano meto biblioteka, kurioje buvo sukaupta apie pusę milijono rankraščių ritinėlių. Patį miestą įkūrė Aleksandras Makedonietis, kaip, beje, ir ne mažiau 17 kitų to paties pavadinimo miestų įvairiuose nukariautuose kraštuose. Didžioji jų dalis išnyko, tačiau Aleksandrija, įkurta Nilo deltoje, išliko ir iki mūsų dienų.

    Aleksandrijos uostas, gal judriausias ir labiausiai visame pasaulyje lankomas pirklių, buvo nepatogus. Nilas plukdė gausybę dumblo, seklumose išlaviruoti tarp sąnašų sugebėdavo tik patyręs locmanas. Siekiant užtikrinti jūrų laivybos saugumą buvo nutarta Aleksandrijos prieigose, Faro saloje, pastatyti švyturį. 285 m. pr. m. e. sala su žemynu buvo sujungta pylimu. Statybos projektas buvo sumanytas ir pradėtas apie 290 m. pr. m. e. Mirus Aleksandrui, Egiptą pradėjo valdyti jo patikėtinis Ptolemėjus Soteras, tęsęs statybos darbus, o galutinai jie buvo užbaigti Sotero sūnaus Ptolemėjaus Filadelfijaus valdymo laikais.
    Švyturį statė architektas Sostratas Knidietis. Statyboms pakako penkerių metų: Aleksandrija buvo pažangios technikos centras ir turtingiausias anuometinis pasaulio miestas, statytojai savo žinioje turėjo didžiulį laivyną, akmenų skaldyklas ir miesto mokslininkų išradimus. Švyturys iškilo 120 m. aukščio – trijų aukštų bokštas, pirmasis ir pavojingiausias Egipto piramidžių "varžovas". Jo pamatas buvo 30 m. kraštinių ilgio kvadratas. Pirmas 60 m. aukštį siekęs bokšto aukštas buvo išmūrytas iš akmens plokščių, ant jo stovėjo 40 m. aukščio aštuoniakampis bokštas, išklotas baltu marmuru. Trečiame aukšte, apvaliame, kolonų apsuptame bokšte, visą laiką degė milžiniškas laužas, kurio šviesa buvo gerai matoma naktį, o dieną ją atspindėdavo sudėtinga veidrodžių sistema. Malkos laužui buvo gabenamos įvijais laiptais, tokiais plačiais ir nuolaidžiais, kad jais į viršų, į šimto metrų aukštį, užvažiuodavo asilų traukiamos vežėčios. Švyturio atvaizdas buvo kaldinamas tuometinėse monetose, panašiai kaip šiandieną žymiausieji paminklai vaizduojami šiuolaikinėje valiutoje.

    Švyturys buvo ir tvirtovė – Aleksandrijos forpostas, ir stebėjimo punktas: jo šviesą laivai matydavo už daugelio dešimčių stadijų, o nuo viršūnės buvo galima pastebėti priešo laivyną dar gerokai prieš jam priartėjant prie miesto. Iš septynių pasaulio stebuklų šis vienintelis buvo pritaikomas praktiškai. Daugiau kaip 1500 m. jūrininkams jis garantavo saugų patekimą į miestą, jo šviesa buvo matyti daugiau kaip už 50 km. Taip pat bokšte buvo daugybė sudėtingų technikos prietaisų – vėjarodžių, astronomijos aparatų, naudojamų tyrinėjimams.
    Kai arabai užkariavo Aleksandriją, jie žavėjosi jos grožiu ir turtais, tačiau naujieji šeimininkai sostinę iš Aleksandrijos perkėlė į Kairą – taip miestas pamažu prarado savo svarbą. Kai veidrodžių sistema per klaidą buvo sudaužyta, niekas nepasirūpino jos pakeisti. Vėliau keletas stiprių žemės drebėjimų 365 m., 1303 m. ir 1323 m. ypač pakenkė statiniui; po to į švyturį jau nebebuvo įmanoma patekti. 1303 m. rugpjūčio 8 d. stiprus žemės drebėjimas palietė visą Viduržiemio jūros baseiną. Poveikis buvo jaučiamas Graikijoje, Levante ir Nilo deltoje, o Aleksandrija buvo itin stipriai nuniokota. Tiesa, viršutinysis švyturio aukštas nugriuvo dar anksčiau, 796-aisiais, nors apatiniojo sienos išstovėjo dar kelis šimtus metų. Taip pat egzistuoja mažai įtikėtina legenda, kad dalis švyturio apgaulės būdu buvo sunaikinta 850-ais metais. Konstantinopolio imperatorius, norėdamas sužlugdyti konkuruojantį uostą, paskleidė gandus, kad po švyturio pamatais pakastas didžiulis lobis. Kada Egipto kalifas, tuo metu valdęs Aleksandriją, tuos gandus nugirdo, įsakė dalį statinio nugriauti ir lobį surasti. Tai įvyko jau po to, kai buvo sunaikinta bokšto veidrodžių sistema.
    Galutinis švyturio žlugimo etapas buvo apie 1480 m., kada Egipto mameliukų sultonas Kaitbėjus nutarė sustiprinti Aleksandrijos gynybinius įrengimus. Jis pradėjo statyti gynybinį fortą, kurio sienoms naudojo ardomo švyturio liekanas. Iš šešių laikui bėgant sunykusių stebuklų Aleksandrijos švyturys buvo sunaikintas paskutinysis, todėl iki šių dienų išlikęs gana tikslus jo aprašymas ir vieta, kur jis buvo pastatytas. Senoviniuose Strabo ir Plinijaus vyresniojo raštuose yra duoti trumpi "bokšto" ir puikios marmurinės dangos aprašymai. Juose pasakojama, kaip paslaptinga veidrodžių sistema leido atspindėti šviesą už daugelio kilometrų ir netgi kaip jos pagalba pavykdavo pastebėti ir padegti priešų laivus greičiau, nei jie sugebėdavo pasiekti krantą. Taip pat ir arabų keliautojas Abou-Haggag Al-Andaloussi 1166 m. paliko detalų švyturio struktūros aprašymą, kuris šiuolaikiniams archeologams padėjo atkurti paminklo vaizdą.

    Ruošiant straipsnį panaudota medžiaga:

    Igoris Možeika "7 ir 37 stebuklai". Vilnius, "Mokslas" 1982 m.;

    Kurtas V. Ceramas "Dievai, kapai ir mokslininkai". Vilnius, "Mokslas" 1991 m.;
    The Pharos of Alexandria by Colin Clement, 1998.

Parašykite komentarą